איך אפשר למנוע השפעות ארוכות טווח אצל ילדים שהוריהם נפרדו?

ילדים להורים גרושים שחוו את הפרידה והגירושין כטראומה נוטים יותר לפתח חרדה, דיכאון והפרעות נוספות

מחקרים מלמדים שילדים להורים גרושים שחוו את הפרידה והגירושין כטראומה נוטים יותר לפתח חרדה, דיכאון וסוגים אחרים של הפרעות נפשיות כמו גם קשיים בתקשורת עם בני גילם, קשיים בלימודים והם בעלי סיכוי מוגבר לפתח התמכרויות לסמים ואלכוהול.

פרידה וגירושין של הורים זה אירוע מורכב לילדים בכל גיל, אבל זה לא חייב בהכרח להפוך לאירוע טראומתי שילווה את הילדים גם בבגרותם כאירוע כזה. במקרים בהם המצב המשפחתי לא היה בריא מההתחלה, ובמיוחד במקרים שבהם ההורים פעלו להיפרד בשיתוף פעולה מתוך ראיית טובתם של הילדים בראש ובראשונה – גירושין יכולים לעזור לילדים.

יש כאלו שאומרים: "תתגרשו בשביל הילדים".

תקשורת ביניכם ובין הילדים שלכם כמנוע צמיחה

מאמר שקראתי לאחרונה: The Long Term Psychological Effects of Divorce on Children מציג מספר דרכים למנוע השפעות פסיכולוגיות ארוכות טווח של גירושין על ילדים וגם דרכים שיכולות להוביל להסתגלות טובה יותר של הילדים לפרידה של ההורים ולחיים בשני בתים.

רבים כבר יודעים ומבינים שזה לא נכון להשתמש בילד כגורם מתקשר ומתווך ביניהם. רבים גם יודעים שכאשר הורים שנמצאים בתהליכי פרידה וגירושין נמנעים מלשים את הילדים שלהם באמצע, זה מייצר השפעה חיובית על הילדים ועוזר להם להסתגל למצב החדש בצורה טובה. ועדיין בתוך הסערה שעוברת על הורים בתהליך, רבים לא מצליחים להימנע מכך. לדוגמא במקרים רבים ניתן לראות ניסיון של אחד ההורים לשכנע את הילדים שאבא או אמא אוהבים אותם או דואגים להם יותר מההורה השני.

התנהלות שכזו מול הילדים, לא תחזק את הקשר שלכם איתם ובוודאי לא תעזור לילדים לבנות חוסן נפשי. התנהגות כזו עלולה להוביל להיפך המוחלט ולגרום לילדיכם לטראומה, חרדה ודיכאון בעתיד.

במילה אחת המאמר הזה מדבר על תקשורת ביניכם כמנוע צמיחה לילדים על אף השינוי הגדול שהם עברו או עוברים.

ובכמה מילים: התקשורת ביניכם והדוגמא שאתם נותנים לילדים שלכם לאופן שבו אתם מנהיגים את הסכסוך ביניכם והתקשורת ביניכם לבין הילדים שלכם, תחזק ותבסס את הקשר של כל אחד מהילדים עם כל אחד מכם ותבנה אצל הילדים חוסן נפשי טוב יותר.

אז למה גישור?

מחקרים מראים ששיתוף פעולה בין הורים גרושים וקיום קשר רציף וחופשי של הילדים עם כל אחד מההורים, מובילים להסתגלות טובה יותר של הילדים לפרידה של ההורים ולחיים בשני בתים.

לא רק שתהליך גישור זול ומהיר באופן משמעותי מתהליך משפטי; להתגרש בגישור חוסך מכם הרבה אנרגיה ושם אתכם בנקודת פתיחה טובה בהרבה מבחינת היכולת שלכם לשתף פעולה ולאפשר קיום קשר רציף וחופשי של הילדים עם כל אחד מכם. 


לפודקאסט "הורות בשני בתים" אפשר להאזין ב-

     

ובפלטפורמות האזנה נוספות. אתם.ן מוזמנים.ות ללחוץ על subscribe ולעקוב אחרי פרקים חדשים שיצאו בקרוב ולהצטרף לקבוצה בפייסבוק "הורות בשני בתים – פודקאסט" ולקבוצת הוואטס השקטה שבה אנחנו מעדכנים על פרקים חדשים:

יש לכם שאלות או מחשבות בנושא – מוזמנים לפנות אלי.