האם נכון להתייעץ עם עורך דין לפני או במהלך תהליך גישור?

אתם מתלבטים – קבעתם פגישת גישור ואמרו לכם שכדאי לכם או שאתם חייבים להתייעץ עם עורך דין לפני הפגישה ולהגיע איתו או איתה לפגישה.

מה כדאי לכם לעשות?

התשובה הקצרה שאני נותן לצדדים ששואלים אותי בתחילת הגישור את השאלה הזו, ואם הם לא שאלו אז אני מסביר מיוזמתי היא זו:

"אתם לא צריכים ולא חייבים להתייעץ עם עו"ד, אבל אני ממליץ לכם להתייעץ".

בחלק מהמקרים השאלה המתבקשת תהיה: "אבל אתה עורך דין ואתה מייצג את שנינו, נכון?".

התשובה הקצרה לשאלה הזו היא: "לא, כשאני מניח על הראש את כובע המגשר – אני לא מייצג את שניכם ולמעשה אני לא מייצג אף אחד מכם".

*  כאשר את מניח על הראש כובע אחר שיש לי – אני נותן שירות של ליווי וייצוג במשא ומתן. אתם יכולים לקרוא על זה עוד בסוף המאמר👇.

כאן בדרך כלל אני כבר נכנס להסבר המפורט:

כן אני עורך דין, אבל אני לא מייצג אתכם. קודם כל משום שזה לא התפקיד שלי כמגשר ולא בשביל זה אתם משלמים לי. אם אייצג מישהו מכם, יהיה לי קשה לשמור על ניטראליות שהיא אבן היסוד של מגשר וזה גם יכניס אותי למצב של ניגוד עניינים.

אז איך נקבל ייעוץ משפטי?

בעניין הזה החוק מבדיל בין מתן ייעוץ – שהוא אסור; לבן מתן מידע – שהוא מותר.

כמגשר מותר לי לתת לצדדים מידע משפטי, אבל נאסר עלי לתת ייעוץ מקצועי שאינו בתחום ההתמחות שלי, לתת חוות דעת מקצועית לגבי שאלה שהתעוררה במהלך הגישור, אף אם היא בתחום ההתמחות שלי.

לדוגמא – אני יכול לתת מידע לגבי ההנחיות הקשורות בהגשת בקשה ליישוב סכסוך, אבל אני לא יכול לייעץ מה הדבר הנכון עבורם בכל מה שקשור למזונות או האם נכון עבור כל אחד מהם לפתוח את ההליך המשפטי בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני.

בנוסף, תהליך גישור מעלה, בחלק מהמקרים, שאלות ספציפיות ייחודיות בתחומי משפט מגוונים כגון: מקרקעין, קניין רוחני, זכויות פנסיוניות, דיני חברות ועוד. כלומר, כאשר עולה שאלה משפטית ספציפית, חשוב שיהיה ייעוץ או ייצוג משפטי חיצוני.

למה חשוב לקבל ייעוץ משפטי?

בסוף תהליך הגישור הצדדים חותמים על הסכם גישור שמוגש לבית המשפט על מנת שההסכם יקבל תוקף של פסק דין. כדי שההסכם יחזיק לאורך זמן ושהצדדים לא ימצאו את עצמם בעתיד, לאחר חתימתה על ההסכם, בהליך משפטי; חשוב במיוחד שהצדדים יקבלו את כל המידע שדרוש להם כדי לקבל החלטות נכונות. מכיוון שכמגשר אני יכול לתת להם מידע משפטי כללי ולא ייעוץ ספציפי, חשוב שהם יקבלו ייעוץ משפטי ספציפי ולא יסתפקו במידע המשפטי שאני מעניק להם. לכן ניתן ומומלץ לקנות מספר שעות לצורך קבלת ייעוץ משפטי כזה.

האם עורך הדין יכול להשתתף בפגישות הגישור?

מידת המעורבות של עורכי הדין בתהליך הגישור, נקבעת בהתאם לרצון הצדדים תוך התייעצות עם המגשר. לפעמים הצדדים מסתפקים בייעוץ של עורכי הדין "מאחורי הקלעים", לפעמים הם מסתפקים רק במתן ייעוץ לגבי טיוטת ההסכם שהתגבשה במהלך הגישור ולפעמים הצדדים מבקשים נוכחות והשתתפות של עורכי הדין באופן פיזי בפגישות הגישור.

כך או כך, כאשר עורכי הדין משתתפים בפגישות הגישור, הם מחויבים לכללי הגישור כמו כולם ובמיוחד לחיסיון המוחלט המגן על המידע שנחשף בגישור.

מה עוד חשוב לי לבקש או להגיד לעורך הדין?

חשוב מאוד לעשות תיאום ציפיות קפדני עם עורך הדין. אם הגעתם למסקנה שהאינטרס שלכם הוא בפתרון הסכסוך בהידברות – תגידו את זה במפורש, אחרת הסכסוך עלול להתגלגל כמו כדור שלג שיהיה קשה לעצור אותו.


ליווי וייצוג במשא ומתן

אם אתם כבר נמצאים במהלך תהליך משא ומתן או גישור ואתם זקוקים לייעוץ אתם מוזמנים לפנות אלי. אתם יכולים לקרוא עוד בקישור- כאן

ליווי כזה יכול להיכנס בכל שלב של התהליך. מומלץ אפילו לקנות מספר שעות של ייעוץ לאחר סיום ניסוח הסכם הגירושין ולפני החתימה על מנת לוודא שעמדתם על זכויותיכם בצורה מיטיבה.