"האדם לא יכול לגלות אוקיינוסים חדשים אלא אם כן יש לו את האומץ לאבד את החוף" (אנדרה ז'יד)

על שליטה – חוסר שליטה,  תלות – ושחרור

בכל פעם שאני קורא את המשפט הזה, המילה שליטה מהדהדת לי בראש ואני נזכר בניווטים בשירות הצבאי שלי. כנער למדתי לנווט בשטח: לקרוא מפה, ללמוד תא שטח בעל פה. בשירות הצבאי שלי ניווטתי המון:  גם כחייל בפלוגה שיועדה לקצונה ובהמשך כמפקד וקצין ניווטתי המון בכל הארץ – אלפי קילומטרים של הליכה רגלית.

אני זוכר שהדבר שהכי הפחיד אותי זה להתברבר: ללכת לאיבוד בלי לדעת איפה אני נמצא ואיך אני יוצא מהמצב הזה של חוסר וודאות וחוסר שליטה.

אני זוכר את התלות שפיתחנו, במכשיר הג'י.פי.אס שנכנס לצבא במהלך השירות הצבאי שלי. אני גם זוכר מעולה את הפעם ההיא: באחד התרגילים הראשונים שלי כמפקד מחלקה צעיר, כשכל המחלקה שלי הולכת אחרי: ואז…. אני מתברבר, לא מוצא את הדרך ולא יודע איפה אני. גם מכשיר הג'י.פי.אס לא עזר לי במצב הקשה הזה; הרי הטכנולוגיה לא יודעת להנמיך את רגשות הבלבול, הפחד והמבוכה שהציפו אותי.

איך כל זה קשור לגישור, משא ומתן, שיתופיות ובכלל להתפתחות אישית?  

רבים מהמצבים של קונפליקט במערכת יחסים או בנייה של תהליך התפתחות אישי או ארגוני – דורש יציאה מהמוכר. בכלל אנחנו נמצאים היום "בעולם בהפרעה" שמאופיין באירועים בלתי צפויים שמתרחשים במהירות רבה ומייצרים השפעה דרמטית ביותר ושינויים מהירים מאוד שמצריכים מאנשים וארגונים יכולת הסתגלות והתאמה מהירים ("זמישות" – שילוב בין גמישות וזריזות), חוסן נפשי גבוה ויכולת מצוינת במצבי אי וודאות.

הבעיה היא שרוב האנשים שונאים קונפליקטים ושינויים, שניהם מזיזים רבים מאיתנו בחוסר נוחות וגורמים לנו הרבה פעמים לפעול בחוסר רציונאליות ובתגובות אוטומטיות.

סיכום

לצד זה שמצבי קונפליקט ושינוי בחיים מפחידים מאוד, הם גם יכולים לייצר הזדמנויות רבות וגדולות. לא תמיד צריך לאבד את החוף בשביל להגיע לתוצאה רצויה, אבל אם זה כבר קורה אז אני מציע לאפשר ואפילו לחבק את זה ולראות לאילו מקומות ותוצאות חדשות נגיע בעזרת האומץ לשחרר שליטה.


לפודקאסט "הורות בשני בתים" אפשר להאזין ב-

         

ובפלטפורמות האזנה נוספות. אתם.ן מוזמנים.ות ללחוץ על subscribe ולעקוב אחרי פרקים חדשים שיצאו בקרוב ולהצטרף לקבוצה בפייסבוק "הורות בשני בתים – פודקאסט".

ולקבוצת הוואטס השקטה שבה אנחנו מעדכנים על פרקים חדשים: 

מוזמנים ומוזמנות לפנות אלי בכל שאלה.