איך תיאור עובדתי נקי עוזר לפתור קונפליקט?

סיפור מחדר הגישור

מורן ורמי הם שותפים לעסק מצליח שנקלע למשבר בקורונה. הם קבעו להיפגש כדי לחשוב על הדרך הטובה לצאת מהמשבר. בפגישה מורן הציעה הצעה שמאוד לא נראית לרמי והפגישה התפוצצה. מספר שבועות לאחר מכן הם יושבים מולי בחדר הגישור.
אני מבקש מרמי לתאר לי את מה שהיה באותו פגישה ובמיוחד ברגע ההצעה של מורן.
רמי: "… באמצע הפגישה פתאום היא מביאה לי הצעה הזויה ולא הגיונית, היא תמיד עושה את זה ומחפשת איפה להפתיע אותי ולפגוע בי. אני לא מוכן לתת לה לקנות את החלק שלי בעסק שמצליח בעיקר בזכותי. אני נמצא בעסק הרבה יותר ממנה. כל תקופת הקורונה, היא בכלל לא הייתה בעסק…".
התיאור הזה של רמי נמשך 10 דק' עד שעצרתי אותו. הרגשתי שרמי לא מתמקד בעובדות, אלא בנרטיב ושהוא לא ממש שמע ולא זוכר את ההצעה של מורן. לכן ביקשתי ממורן לתאר מה קרה בפגישה ובעיקר לחזור על ההצעה שלה בלי להגיב לדברים של רמי.

בתחילת כל תהליך גישור אני מבקש מכל אחד מהצדדים לתאר את הסיפור מנקודת מבטו.
חלק מהאנשים מתארים את הסיפור בתוספת של פרשנות, הנחות, שיפוטיות ומתן ציונים או הערות ציניות עוקצניות כלפי הצד השני. הרבה פעמים זה נעשה באמצאות שפת הגוף, אינטונציה ותוספות אחרות שהמטרה שלהן היא לבנות נרטיב.
אני רוצה להציע כלי מהעולם של תקשורת מקרבת: תיאור מילולי רק של מה שקרה (מתעלמים לחלוטין ממה שלא קרה), כלומר אנחנו מתארים את מה שראינו באמצעות תצפית על האירוע או על עצמנו.
כאשר אנחנו נמצאים בהתבוננות חיצונית על האירוע ורק מסתכלים עליו כאילו שיש לנו על העיניים משקפיים שמצלמות את כל האירוע, אנחנו מייצרים תנועה קדימה.
תיאור עובדתי נקי עוזר לנו להפריד בין העובדות לבין פרשנות. תצפית אובייקטיבית כזו מייצרת תנועה קדימה בחדר הגישור והיא מובילה לאחד או יותר מהדברים הבאים: חיבור, הקשבה, לקיחת אחריות, חיזוק האמון, הפחתת מתחים, בסיס להסכמה ועוד.
הגישור בין מורן לבין רמי הסתיים בהסכם כאשר ההצעה של מורן הייתה בסיס להסכמות הסופיות ביניהם.
אם אתם מחפשים את הדרך הטובה ביותר להנהיג סכסוך שאתם נמצאים בו, אתם מוזמנים לפנות אלי ונקיים שיחת ייעוץ ראשונה ללא עלות.